maandag 14 september 2009

Makale

Eerst even een paar kaartjes zodat je weet waar wij onze onzin zitten te verkopen:

Indonesië dus:


Op Sulawesi, het eiland rechtsboven Jakarta:


En onderdak gevonden bij de directeur van de school, in de plaats Makale. Ongeveer in het midden van Sulawesi:


De school waar de stage plaats vindt, ligt in Mebali. Hemelsbreed 5 km verderop maar deze plaatsen liggen middenin gebergte en toch nog een half uur rijden om bij de school te komen.

Dit weekend zijn we afgereisd naar Palopo, op de kaart aan de rechterkant van Makale aan de zee, samen met 2 leraren. In korte tijd zijn ze allebei al vrienden geworden en we gingen op bezoek bij de vrouw en kinderen van één van hun.

En het was weer gelijk raak met mijn blonde kop, kwamen binnen in een soort opvanghuis vol met kinderen. Eerst keken ze voorzichtig om een hoekje want zo'n grote man met blond haar hadden ze nog niet gezien. Lachen gieren brullen zodra hij hun kant opkeek en toen die rare man achter ze aan begon te rennen was het feest helemaal compleet.

Toen op zoek naar een hotel. Al lopend door de straat komen we de volgende groep kinderen tegen en daar kwamen we ook even niet meer vanaf. De achtervolging was een feit: (Klikklik)


En niet alleen met kinderen, veel mensen die omkijken als we langs lopen en sommige vrouwen van tweemaal mijn leeftijd worden verlegen als ik alleen al in dezelfde ruimte ben. Zoals bijvoorbeeld tijdens de stage op school.

Werd op onze vriendensite al vergeleken met prins Willem-alexander, ten minste dat ik me voordeed als onze prins. Na weer een fotosessie met mensen die we tegen komen en gelijk op de foto willen zul je dat wel bijna gaan denken.

Zo vervelend is het eigenlijk niet, veel mensen vinden het prachtig en beginnen te lachen en enthousiast te zwaaien of schreeuwen in het voorbij gaan: 'Hello Mister!!'
Als we ze daarmee een lol kunnen doen zwaai ik maar vrolijk terug..

Ohw ja het weekend. Was gezellig en een heel mooi strand bezocht, sprookjesachtig mooi. Praktisch geen tourisme en vraag me echt af waarom niet, water had een heerlijke temperatuur om in rond te dobberen en met gebergtes op de achtergrond, palmboompjes en natuurlijk strand was het bijna compleet. Zal binnenkort is even een fototje posten op mijn hyves.
Voor de rest bij de familie thuis gegeten en even rustig aan gedaan in een hotel met zwembad en eindelijk weer een warme douche.

Op onze kamer namelijk alleen de stand koud, niet prettig in de ochtend maar na weer een warme dag wel heerlijk op het eind van de middag.

Deze week is het vakantie hier. Aankomend weekend is het suikerfeest en de week ervoor en erna is het dus vakantie voor de scholen alhoewel we toch in een christelijk gebied zitten. Deze week nemen we zelf ook vrij want we moeten ons visum nog verlengen en daarvoor zijn we al een dag heen en een dag terug reizen kwijt. Ben benieuwd waar we nu weer tegen aan lopen met het visum..

Meer foto's volgen nog via mijn hyves deze week.

Jos

2 opmerkingen:

  1. Hoi Jos,
    Ik ben Eka Tanjung, van de Wereldomroep uitzending naar Indonesië. Heb te vergeefs naar je te mailen en bellen. Ik zou je graag willen interviewen over je ervaring in Indonesië. Neem kontakt met me op.
    eka.tanjung[at]rnw.nl of mobiele# +31644566527
    alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Eka,
    Heb je email beantwoord, niet mogelijk om terug te mailen?

    Zal nog even een mailtje naar je toesturen

    BeantwoordenVerwijderen