zondag 25 oktober 2009

De stage

Kreeg al commentaar dat het één grote vakantie leek hier en dat kan natuurlijk niet :)

Even een overzichtje van de stage en mijn werkzaamheden al hier.

Elke week zijn we van maandag tot en met zaterdag bezig met school. De dagen beginnen met het heerlijke geluid van de wekker om half 7 en na een altijd fijne maaltijd geroosterd witbrood (lijkt op stopverf) met wat rotzooi erop vertrekken we naar SMK Andika.

In de eerste weken vooral bezig geweest met kijken en ervaren naar de manier van werken op de school. Dit om te kijken waar we het beste konden beginnen want het bleek dat er nogal wat te doen was.

Problemen vooral bij de organisatie van de school maar dit is niet een onderdeel van onze stage, wel het verzamelen van informatie over de organisatie voor vrijwilligersorganisatie PUM. Het gebrek aan organisatie was te merken in alle afdelingen, zowel bij de kwaliteit van lesgeven als de praktijklessen in de werkplaats.

Via PUM uit Nederland zijn we hier terechtgekomen en zij bieden advies aan bedrijven of scholen als Andika als daar vraag naar is.

Dit project is vorig jaar gestart en onze eigen begeleider is hier nu tweemaal geweest om het één en andere door te voeren en onze opdracht op te zetten.

Van te voren zijn er een aantal punten op papier gezet en we krijgen de vrijheid om dit op onze eigen manier uit te werken en in te voeren. Natuurlijk wel in overleg met de begeleider.

Diederik is inmiddels bezig met een trainingsprogramma voor de leraren om de kwaliteit van het lesgeven te verhogen. En onvoorstelbaar hoe weinig de leraren weten, de simpelste basisprincipes zijn nauwelijks bekend en veel moet in jip en janneke taal uitgelegd worden. Hele uitdaging af en toe.

Ik ben begonnen met de werkplaats, bij aankomst in september:


En de werkplaats van binnen:


Eén grote teringzooi dus.

Samen met studenten en leraren alles eruit gegooid en gekeken wat er nog bruikbaar was of niet. En ging niet zonder slag of stoot, ze zijn af en toe nog erger als staphorsters want ze willen helemaal niks weg gooien. Dus er stond nog het één en ander wat eigenlijk alleen ruimte in beslag nam. Maar gelukkig waren er een paar feestdagen in de planning dus kon ongestoord mijn gang gaan.

Vrije dag voor school dus mooi rustig qua studenten en leraren. Stel oude kleren aangetrokken, flinke moker gepakt en een mooie brandstapel gemaakt. Heerlijk wat een ruimte daarna in de werkplaats.

Daarna begonnen met het tekenen van nieuwe tafels voor testopstellingen en spullen zoals kolomboor en dergelijke. Deze tekeningen op één a4-tje gezet met een korte toelichting en vooral een duidelijk overzicht van het eindproducht en de afmetingen.

Deze opdrachten aan een leraar gegeven met de bedoeling dat deze uit werden gevoerd door de studenten onder toezicht van de leraar.

En het werkt top tot nu toe, staan al diverse nieuwe spullen in de werkplaats die gemaakt zijn van al het restmateriaal wat nog aanwezig was.

Voorbeeldje:
Aan de linkerkant, tafeltje kolomboor en tafeltje slijpsteen. Gemaakt uit dezelfde tafel maar nu wel op fatsoenlijke werkhoogte.
De kasten bevatten nu al het elektrisch gereedschap en speciaal gereedschap voor de autotechniek. In het begin was het gereedschap verdeeld over 4 verschillende plekken, om iets te doen moest je heen en weer lopen om gereedschap te zoeken.

Aan de rechterkant een werkbank met bankschroef en gereedschap bord met al het basisgereedschap. Bedoeling hiervan is dat er gelijk gezien kan worden of er iets mist. Overzicht in een gesloten kast werkt niet.

Tafels, werkbank en gereedschapbord zijn gemaakt door studenten in samenwerking met een leraar. Studenten krijgen meer praktijk, leraren krijgen de kans om er in les te geven en ik zelf kan er mijn stage mee vullen. Iedereen blij.




Er staan al wat meer van zulke dingen, mocht je interesse hebben doe dan even een mailtje.

Ook in september begonnen met het tekenen van de werkplaats. Eerst de bedoeling om het te gebruiken als handleiding voor het inrichten van de werkplaats zelf maar werd uiteindelijk toch wat groter dan alleen de 1e verdieping van de werkplaats:



Gemaakt met SketchUp van Google, 3D modelletje waarin de afmetingen overeenkomen met de werkelijkheid. Alles wat getekend word, zoals werkbank en dergelijke kan dus erin worden gezet en gelijk gekeken worden of het past en ook mee heen en weer schuiven voor een leuke indeling.

Tekeningen van het gehele gebouw opgehangen op school en de bouw werd weer in gang gezet:

Originele ontwerp was niet gericht op autotechniek, ontwerp wat nu getekend is bevat ook een theorie/praktijklokaal op de 2e verdieping ,opslag voor reserveonderdelen, smeerput, apart hok voor generator en wc met handje was hok.

Ten minste dit is de bedoeling, ze waren enthousiast over het ontwerp maar altijd maar afwachten wat ze uiteindelijk doen. Begin is er in ieder geval.

Tekenen van een gebouw is eerder iets voor bouwkunde maar was in dit geval toch nodig, had voor mezelf een model nodig en ook werkt dit een stuk beter dan het alleen uitleggen aan de leiding. Ze zien nu hoe en wat, gelijk duidelijk en het werkt.

Loop nu wel tegen een financieel probleem aan, bouw ligt inmiddels weer stil door gebrek aan geld. Maar nog wel genoeg mogelijkheden om wat te doen dus hoef me niet te vervelen.

Poeh, genoeg geluld. Zal weer is even wat onzin posten binnenkort.

Jos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten